O carnaval zelebra o remate de l’ibierno y o prenzipio d’a primabera. A bida torna. Bi ha que deseyar que l’añada bienga con buenas cosechas, fertilidá, que os malos espritos marchen, y que o renaxer d’a bida traiga prosperidá a o lugar.
L’onso dispierta e sale d’a suya espelunga dimpues d’o periodo ibernal.
Cornelio Zorrilla
Carnaval: Iste moñaco ye o culpable de toz os mals ocurritos cada añada en
a bal. A fiesta prenzipia cuan as chens
de Bielsa lo fan con trapos y ropas biellas. Dimpués, ye colgato en a parete
d’o conzello dica o domingo, cuan será chuzgato y condenato a cremar-se-ne en a
chera.
Trangas: Metá
chotos, metá ombres. Son bestitos con albarcas, calzetins de lana, sayas, un
zinturón con esquillas, camisa de cuadros, o pelello y os cuernos de un choto,
a cara pintata con una mezcliza de ollín y azeite y un piazo de trunfa en a
boca ta fer de catiróns. En a man portan
un palo bien luengo clamato tranga con o que trucan o sulero ta fer renaxer a
tierra.
Meten brincos, fan sonar as suyas esquillas, corren, puyan
por as finestras y balcons, se meten por toz os puestos… pero más que más
xorrontan y enreblan a os niños y a ras mesachas.
Con o soniu d’as suyas esquillas espantan os espritos.
Simbolizan a fertilidá e masclería.
Madamas
As madamas son mozetas solteras con bestius blancos, en do
meten zintetas de muitos colors.
Leban una faldeta clamata tonelet, calzas, inaguas… Se meten bien polidas con painaus faineros,
maquillaches, pendiens y gargantiellas.
Asperan debán de casa suya a que arriben as trangas, y
marchan chuntos ta la plaza en do fan o baile de trangas y madamas.
Simbolizan a pureza.
Amontato
Ye o desfraz en do
parixe que una biella (agüeleta) leba
ancolicas a un mesache. En a man porta un latigo.
O suyo símbolo poderba estar en a biella añada que se’n ba e
soporta en os güembros a nueba añada que llega.
Caballé
Metá onbre, meta caballo, parixe un mesache amontato en un
caballo con faldetas. Porta en a man un palo con unas tiras de cuero en a punta, que sacude a begatas.
O suyo símbolo poderba estar en a conduzión d’as almas d’os
defuntos a o suyo puesto. Un entremeyaire entre os ombres e os espiritus.
Onsos: bestitos
con un saco de arpillera pleno de rebasto, a cara negruzca y o pelello de una
güella, caminan a cuatro patas, ayudatos por dos palos curtos en as mans.
Brincan e meten empentons entre as chens ta fer-se paso.
De bez en bez se chitan en o sulero a minchar u beber bella
coseta.
Simbolizan a fuerza d’a naturaleza en o suyo estau salbache.
L’onso sale d’a suya espelunga dimpues d’o letargo d’ibierno e anunzia a prosima arribada d’a primabera.
Domador
Con un pelello de choto en a espalda, una cadena en a man ta
lebar a l’onso, y un palo en l’otra pa trucar-lo, bozian, dan estiróns… tot ta controlar a istos animals,
entremistanto los amuestran por as carreras d’o
lugar.
Son os encargaus de controlar a fuerza e o esprito salvache
d’os onsos.
Antimás, leban un morral pleno d’embutius, lamins e bin ta
dar-lis-ne de minchar y de beber.
Garreta
Ye una mesacha con desfraz de telas e pañuelos de muitas tonalidaz.
En a capeza, porta una boina en a que meten cintetas de esferens colors.
Ye una mesacha con desfraz de telas e pañuelos de muitas tonalidaz.
En a capeza, porta una boina en a que meten cintetas de esferens colors.
Hiedra
Ye un desfraz en o que se cubre o cuerpo d’a mesacha con
istas matas.
veo que no tuvisteis miedo al frio y subisteis. a mi me dio pereza ir la otra semana a aguero, como para ir, esta, a pendoniar por alli
ResponderEliminarQue penita no haber podido subir..........:(
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